اولین پل های فلزی

از یکسو یافته های مهندسی جدید از سوی دیگر تکنولوژی تولید فولاد با ساخت پل های فلزی در اواخر قرن هجدهم و قرن نوزدهم گره خورده است.
آبراهام داربی در سال 1375 در انگلستان فرایندی را به وجود آورد که در آن با استفاده از زغال سنگ به جای زغال چوب، تولید انبوه آهن را امکانپذیر کرد. این ماده ساختمانی جدید دو امتیاز قدرت تحمل زیاد و ابعاد نسبتا کوچک قطعات مستقل را در خود جمع کرده بود و ابتدا در ساخت پل ها بکار رفت.
پل رودخانه سورن (1779-1775) در انگلستان توسط ابراهام داربی با سی متر دهانه و پانزده متر ارتفاع با تیرهای چدنی (نخستین پل چدنی)
پل رودخانه سورن
پل ساندر لند (1796-1793) در انگلستان مخترعش توماس پین با هفتاد و دو متر دهانه با تیرهای چدنی.
پل کلیفتون (1836) نخستین پل معلق در انگلستان با دویست و چهارده متر دهانه.
پل کلیفتون
پل سگن بر روی رودخانه رن (1824) نخستین پل معلق در فرانسه توسط مارک سگن، این پل، مختص عابر پیاده است هنوز مورد استفاده است.
پل گلدن گیت، سانفرانسیسکو (1933-37) طولانی ترین دهانه پل معلق در تمام دنیا، طول 2800 متر، طول دهانه اصلی 1280 متر، عرض قسمت اتومبیل رو 18 متر است. (استفاده از ریسمان های سیمی بجای ریسمان های کنفی یا چرمی برای اولین بار)
پل گلدن گیت
پل بروکلین 1883، یشتاز پل های معلق دنیا، توسط روبلینگ پدر و پسر در نیویورک 1970
پل بروکلین
در این دوران جدایی معماری از پیشرفت های صنعتی مشاهده می شود، در قرن 19 علم و هنر هر یک راه جداگانه ای گرفتند و پیوستگی بین روش های فکر و احساس از بین رفنتن.