نمایشگاه های جهانی (بناهای اولیه با آهن)
- sap
- مبحث معماری جهان

نخستین نمایشگاه بین المللی در هاید پارک شهر لندن 1851 به نام قصر بلورین (کریستال پالاس) برگزار شد.
طراحی ساختمان عظیم قصر بلورین توسط جوزف پاکستن (ظرف 8 روز نقشه ها آماده شد و ساخت بنا در 9 ماه تکمیل شد.)
اولین اثر معماری با مصالح کاملا مدرن یعنی آهن و شیشه که اجزا بصورت پیش ساخته در کارخانه تولید شد.
پوشش سقف بصورت سنتی یعنی با قوس نیم دایره است.
قاب های شیشه های این ساختمان چوبی بودند.

تمامی قطعات استاندارد شده و قابل تولید انبوه بود.
واحدی بود از بزرگترین ورق شیشه ای که در آن زمان امکان ساختنش وجود داشت.
مساحت آن 71500 متر مربع و بزرگترین ساختمان زمان خود است و در آن انواع اقسام گل ها وگیاهان وجود دارد. در سال 1936 به طور اتفاقی سوخت.
بعد از اتمام نمایشگاه قطعات مختلف را از هم جدا و بعد از اصلاحات آن را در سیدنی برپا کردند.
در قصر بلورین برای نخستین بار بر اسکلتی از چدن و آهن ساختمانی از شیشه، آهن و چوب ساخته شده.
کریستال پالاس از یکسو نشان دهنده وضعیت ناپایدار و شکننده انسان مدرن است و از سویی دیگر سبکی و شفافیت او را به نمایش می گذارد. از این منظر است که کریستال پالاس می تواند نماد واقعی معماری مدرن و انسان مدرن قلمداد شود.
اهمیت کریستال پالاس تنها به دلیل ویژگیهای معماری و سختی نیست بلکه به دلیل نمایش ماهیت دوران مدرن است چنانکه مارشال برمن در دیباچه کتاب تجربه مدرنیته اشاره می کند که یکی از منابع شناخت مدرنیته برای او کریستال پالاس می باشد. او از کریستال پالاس به عنوان نماد عصر مدرن یاد می کند.

نمایشگاه جهانی 1889 پاریس، به مناسبت یکصدمین سال انقلاب کبیر فرانسه
در مرکز نمایشگاه برج ایفل توسط گوستاو ایفل با همکاری دو مهندس به نام امیل نوگیه و استفان سوستر، برج تمام فولادی 330 متری که بلندترین ساختمان عصر خود بود، قرار داشت. 4 هلالی که پایه ها را به هم متصل می کند تزئینی بود.

ساختمان مهم دیگر تالار ماشین است. برای نمایش آخرین و جدیدترین دستاوردهای تولید صنعتی که معمار آن فردیناند دوترت و مهمترین مهندس سازه آن کنتمین می باشد. دهانه وسط آن با خرپاهای فولادی 115 متری پوشیده شده است. و ارتفاع آن 45 متر بود.
سازه های بکار رفته در آن شاهکار طراحی و مهندسی بود.
استفاده از خرپاهای هلالی که در راس بام با لولائی سنجاق مانند به یکدیگر متصل می شوند.
مهمترین بنای این نمایشگاه برج ایفل بود. برج ایفل در ابتدای ساخت با مخالفت های بسیار مواجه بود.

دیگر آثار ایفل:
فروشگاه بن مارشه 1876 در پاریس، نخستین فروشگاه بزرگ مدرن از آهن و شیشه، استفاده از سقف شیشه ای برای نور طبیعی و پل ها برای اتصال حیاطها به یکدیگر، ساختمان کارسون اثر سالی وان تحت تاثیر این بنا بوده است.
این بنا در واقع دنباله سنت بازارهای سرپوشیده فرانسوی بود.
هلالی های تالار ماشین 1867، نمای شیشه ای نمایشگاه جهانی 1878 و پل های متعدد در اروپا و امریکا
معماری مدرن را می توان به سه دوره زمانی تقسیم نمود:
- مدرن اولیه: (از 1880 تا اوایل جنگ جهانی اول 1914) در امریکا شهر شیکاگو، در اروپا پاریس، وین و برلین
- مدرن متعالی: اوج معماری مدرن – بین دو جنگ جهانی – 1920 تا 1930 دوری کامل از سبکهای گذشته بر خلاف معماری مدرن اولیه – توجه به مسئله صنعت و تکنولوژی مانند لوکوربوزیه، گرپیوس و میس وندرو و یا استفاده از معمار مدرن برای رسیدن به معماری ارگانیک.
- مدرن متاخر: بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه هفتاد – معماری آوانگارد. رایت معروفترین معمار در هر سه دوره مدرن می باشد. توجه به معماری تندیس گونه در کارهای رایت، لوکوربوزیه، اروسرنین، یورن اتسن و کنزو تانگه.